Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2011

ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ ΔΗΜΑΡΧΟΥΣ ΛΕΜΕΣΟΥ


κο  Αντρέα Χρήστου
και
κο  Αντρέα Κυπριανού


Λεμεσός,  11 Νοεμβρίου 2011


Αξιότιμοι κύριοι,


Μειοδοτικοί Διαγωνισμοί κι απ‘ ευθείας Αναθέσεις Μελετών κι Έργων Ανάπτυξης


Ως δραστήρια Οργάνωση Αρχιτεκτόνων της πόλης μας, θα  θέλαμε να σας εκφράσουμε την έντονη δυσφορία μας σχετικά με την διεξαγωγή μειοδοτικών Διαγωνισμών και τις, με οποιοδήποτε τρόπο, απευθείας Αναθέσεις Μελετών κι Έργων  σε συγκεκριμένα μελετητικά γραφεία, αντί ανοικτών και διαφανών Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών ευρείας δημοκρατικής συμμετοχής.

Με τη συγκεκριμένη πρακτική, που ακολουθείται από τον Δήμο Λεμεσού τα τελευταία χρόνια, περιορίζεται η συμμετοχή περισσότερων ικανών Μελετητών στις προσπάθειες αναζήτησης λειτουργικά, αισθητικά κι οικονομικά ορθών  λύσεων στα πολεοδομικά και αρχιτεκτονικά ζητήματα της πόλης μας και υποβαθμίζεται ο ρόλος των επαγγελματιών Αρχιτεκτόνων και οι δυνατότητες  συνεισφοράς των προς το κοινωνικό σύνολο.

Παγιοποιούνται και θεμελιώνονται επαναλαμβανόμενες, επιλεκτικές και μεροληπτικές  διαδικασίες, οι οποίες μετατρέπουν την αρχιτεκτονική κοινότητα της πόλης μας, από δυνητικό διαμορφωτή της χωρικής κι αισθητικής εξέλιξης, σε διαμαρτυρόμενο παρατηρητή.

Επισημαίνουμε ακόμα την ανάγκη για ουσιαστικές δημόσιες Διαβουλεύσεις, οι οποίες δεν πρέπει να διεξάγονται εθιμοτυπικά όπως επικράτησε, αλλά να έχουν ουσιαστικό και εποικοδομητικό χαρακτήρα, που θα μεταφέρει στο Δήμαρχο, το Δημοτικό Συμβούλιο και τις αρμόδιες Τεχνικές  Υπηρεσίες τις απόψεις κι επιθυμίες του συνόλου των πολιτών και τις εισηγήσεις των επαγγελματιών μελετητών Αρχιτεκτόνων.  

Προσπάθειες που έχουν γίνει στο παρελθόν από μέλη της Κίνησης μας για επισήμανση και αναστροφή της σημερινής κατάστασης, αντιμετωπίστηκαν με αποδοκιμασία και επιφυλακτικότητα.  Παραμένει  ωστόσο πάγια η πρόθεση της Κίνησης να συμμετέχει εποικοδομητικά αντί απλά να ασκεί στείρα κριτική και να  συνεισφέρει, τόσο σε ομαδικό, όσο και σε ατομικό επίπεδο, αντί απλά να αποτρέπει.

Επισημαίνουμε την πολυδιάστατη σημασία των ανοικτών Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών, ενός Θεσμού που ανέδειξε μεγάλα και σπουδαία Έργα παγκοσμίως.  Σε μια πόλη, όπου η διαδικασία ανάπλασης της ταυτότητας της εξελίσσεται  με απίστευτα γοργούς ρυθμούς και έχει φτάσει σε  κρίσιμο και καθοριστικό σημείο,  η συμμετοχικότητα και η εμπλοκή των πολιτών στις προκαταρτικές διεργασίες, αλλά πρωτίστως μεγάλου -κατά το δυνατόν- αριθμού καταρτισμένων επιστημόνων θα έπρεπε να επιζητείται και όχι να αποκλείεται.

Οι αναφορές από αντίστοιχες πόλεις, με παρόμοια κοινωνικοοικονομικά δεδομένα με την πόλη της Λεμεσού, οι οποίες εφάρμοσαν λύσεις που προέκυψαν μέσα από διαφανείς δημοκρατικούς Αρχιτεκτονικούς Διαγωνισμούς και Δεξαμενές Σκέψης (think tanks), ποικίλουν, και αποτελούν πρότυπα μοντέλα αστικού και Πολεοδομικού Σχεδιασμού.

Ερωτηματικά επίσης εγείρονται και σε σχέση με τα κριτήρια με βάση τα οποία γίνονται απ’ ευθείας Αναθέσεις (δωρεάν ή επί πληρωμή), για τις οποίες μαθαίνουμε μόνο εκ των υστέρων από δημοσιεύματα στον Τύπο.

Ευελπιστούμε ότι όποιος κι αν λάβει τη λαϊκή εντολή να υπηρετήσει τη πόλη μας από την Θέση του νέου Δημάρχου, θα επανεξετάσει το θέμα και θα ακολουθήσει νέα πολιτική για ευρεία λαϊκή συμμετοχή στις προεργασίες περαιτέρω Ανάπτυξης και Συντήρησης της Κληρονομιάς μας, καθώς και των αρμοδίων επαγγελματιών Αρχιτεκτόνων στη Μελέτη και Πραγματοποίηση.

 Η Κίνηση Αρχιτεκτόνων Λεμεσού δεσμεύεται να είναι πάντα στο πλευρό του νέου Δημάρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου για συλλογική παροχή επαγγελματικής αρωγής, στην προσπάθεια μετατροπής της Λεμεσού σε μια ωραία και λειτουργική πόλη, που ταυτόχρονα θα σέβεται το παρελθόν της και το «πράσινο», που τόσο έχουμε παραμελήσει.


Κίνηση Αρχιτεκτόνων Λεμεσού

1 σχόλιο:

  1. ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
    Διευρυμένης Επιτροπής Πρωτοβουλίας για την Διατήρηση και Προστασία του Ιστορικού Κέντρου της Πόλης της Λεμεσού.

    Με έκπληξη μας πληροφορηθήκαμε από τα ηλεκτρονικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στις 16 Νοεμβρίου 2011 ότι ο Δήμος Λεμεσού υπέγραψε συμβόλαιο με κοινοπραξία εταιρειών για την κατασκευή πολυώροφου υπόγειου και ισόγειου χώρου στάθμευσης στην οδό Ανδρέα Θεμιστοκλέους, καθώς επίσης και υπόγεια σήραγγα μέσα στην αυλή του ΤΕΠΑΚ, στο κέντρο της Λεμεσού.
    • Διερωτόμαστε γιατί η υπογραφή αυτή έγινε ένα μήνα ακριβώς πριν την διεξαγωγή των Δημοτικών εκλογών;
    • Γιατί η υπογραφή των συμβολαίων έγινε τώρα ενώ εκκρεμεί Προσφυγή Κατοίκων του Κέντρου στο Ανώτατο Δικαστήριο κατά του Δήμου Λεμεσού για την κατασκευή του πιο πάνω χώρου στάθμευσης; Σημειώνουμε ότι σε περίπτωση που γίνει αποδεκτή η Προσφυγή και ακυρωθεί η διαδικασία έγκρισης του έργου, τότε ο Δήμος θα κληθεί να πληρώσει αποζημιώσεις στον εργολάβο τις οποίες ασφαλώς θα επωμιστούν οι πολίτες μέσω φορολογιών.
    Η κατασκευή του πολυώροφου υπόγειου και ισόγειου χώρου στάθμευσης χωρητικότητας 360 θέσεων αυτοκινήτων και η υπόγεια σήραγγα, αλλοιώνουν τον χαρακτήρα του ιστορικού κέντρου της πόλης. Θα δημιουργηθεί αναστάτωση στο ήδη βεβαρημένο κέντρο της πόλης ενώ θα καταστραφεί ο μοναδικός πνεύμονας πρασίνου (αποκοπή ευκαλύπτων και φοινικιών, τα οποία είναι μνημεία της φύσης, με ηλικία πέρα των εκατόν χρόνων, καθώς επίσης και άλλα δέντρα) που υπάρχουν σήμερα εκεί. Η περιβαλλοντική επιβάρυνση θα είναι πολλαπλάσια της σημερινής.
    Περαιτέρω επισημαίνουμε ότι η κατασκευή ενός τέτοιου έργου είναι αντίθετη με την διακηρυγμένη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Κυπριακής Πολιτείας για τις Δημόσιες Συγκοινωνίες, αφού υποσκάπτει την πολιτική αυτή και επαναφέρει το αυτοκίνητο στο κέντρο της πόλης. Επισημαίνουμε ότι η κυκλοφοριακή μελέτη του Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τις κυκλοφοριακές επιπτώσεις στο κέντρο της πόλης από την δημιουργία του ΤΕΠΑΚ τονίζει ξεκάθαρα ότι:
    • Σελ. 14 «....Θα ήταν ιδανικό οι νέες θέσεις να κατασκευαστούν στην περίμετρο της προστατευόμενης περιοχής.»… και
    • Σελ.19: τονίζει την ανάγκη «.... για την προνομιακή κίνηση πεζού και ποδηλάτη.»
    • Γιατί ο Δήμος Λεμεσού αγνοεί τις θέσεις αυτές της μελέτης του Μετσοβίου;

    Ο Δήμος Λεμεσού ισχυρίζεται ότι το έργο αυτό είναι πολύ σημαντικό για τους καταστηματάρχες του κέντρου της πόλης και το Πανεπιστήμιο, ενώ αντίθετα εμείς πιστεύουμε ότι το έργο αυτό θα επηρεάσει αρνητικά τόσο τους καταστηματάρχες του κέντρου της πόλης μας όσο και τους φοιτητές του Πανεπιστημίου μας. Και αυτό γιατί κατά την διάρκεια των τριών περίπου χρόνων κατασκευής του έργου αυτού θα καταστραφούν οικονομικά οι καταστηματάρχες λόγω έλλειψης χώρων στάθμευσης αφού οι υφιστάμενοι 150 χώροι θα χαθούν, ενώ οι φοιτητές του Πανεπιστημίου θα ταλαιπωρηθούν κατά την διάρκεια τις εκτέλεσης των εργασιών, λόγω οχληρίας, ρύπανσης, ηχορύπανσης, αλλά και μειωμένης ασφάλειας των πεζών γιατί θεωρούμε ότι τα Πανεπιστήμια παντού είναι χώροι προώθησης της περιβαλλοντικής συνείδησης και το κυκλοφοριακό αποτελεί μέρος της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή